V roku 2016 vstúpil festival BLAF do rekonštrukcie.

Rok 2016 priniesol začiatok transformácie podujatia: program sústredil do jedného dňa, bol dramaturgicky užší, kládol dôraz na vzdelávacie aktivity a začal používať svoj názov len v plnom znení: Bratislava Art Festival

BratislavaArtFestival2016 vizual

Návštevníci sa 8. októbra mohli vydať na cestu za súčasným umením v 16 bratislavských galériách a múzeách umenia. Súčasťou programu bolo množstvo komentovaných prehliadok, stretnutí s umelcami a workshopov. Aj tento rok bol Bratislava Art festival prepojený s podujatím Biela noc, ktorý sa začal po skončení festivalového programu (po 19.00). 

Významnou súčasťou tohto ročníka je hľadanie formátu nového festivalu súčasného umenia v Bratislave a to prostredníctvom semináru na tému "BLAF ako ďalej?", ktorý sa uskutoční 14.3.2017 od 10.00
v Cafe Berlinka (SNG). 
Hosťami semináru budú:

  • Xenia Kalpaktsoglou: Athens Biennale
  • Vasyl Cherepanyn: Kyiv Biennial - The School of Kyiv
  • Pavel Štorek: 4+4 dni v pohybe, Praha
  • Hajnalka Somogyi: OFF Biennále Budapest

 

Fotogaléria:

Info: Časovanie programu je orientačné, informácie postupne aktualizujeme, sledujte našu stránku alebo sociálne siete.

BLAF ako ďalej?

 

Seminár k ďalšiemu smerovaniu Bratislava Art Festivalu a príprave prípadného Bienále výtvarného umenia v Bratislave.

 

10:00 – 10:30 Otvorenie semináru: Christian Potiron, Nadácia - centrum súčasného umenia

10:30 – 12:30 Prezentácie zahraničných hostí

Xenia Kalpaktsoglou: Athens Biennale

Vasyl Cherepanyn: Kyiv Biennial - The School of Kyiv

Pavel Štorek: 4+4 dni v pohybe, Praha

Hajnalka Somogyi: OFF Biennále Budapest

13:00 – 14:30 Tematické diskusie a príprava akčného plánu

Prezentácie zahraničných hostí budú prebiehať v anglickom jazyku a bez prekladu. 

Miesto

Café Berlinka, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava

Vstup voľný.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

O hosťoch semináru: 

www.athensbiennial.org
XENIA KALPAKTSOGLOU je kurátorka a spoluzakladateľka Athens Biennale. Kurátorsky pripravila výstavy v Grécku aj v iných krajinách, napísala články pre viaceré odborné publikácie a umelecké katalógy. Spolu s Nicolasom Bourriaudom a Poka-Yio kurátorovala 3. ročník Athens Biennale 2011 MONODROME. V rokoch 2006 až 2008 viedla DESTE Foundation, Centrum pre súčasné umenie v Aténach. 

Athens Biennale organizuje Athens Biennale Non-Profit Organization, ktorá vznikla v roku 2005. Funguje ako platforma pre rôzne umelecké projekty, publikácie a networking. Bienále pôsobí v rámci medzinárodnej siete pravidelných podujatí v oblasti súčasného výtvarného umenia. Jeho vznik podnietilo aj bohaté kultúrne dianie v Aténach, ktoré patria medzi najzaujímavejšie centrá súčasného umenia. 

www.offbiennale.hu 
HAJNALKA SOMOGY sa podieľala na založení OFF Biennale Budapest v roku 2013. Dnes je jeho riaditeľkou a členkou kurátorského tímu. V rokoch 2009 až 2012 bola kurátorkou Ludwig Museum Budapest a pred tým, v rokoch 2001 až 2006 pôsobila v Trafo, Centrum súčasného umenia, Budapešť. Podieľala sa na vzniku nezávislých priestorov Dinamo (2002) a Impex (2006) v Budapešti, okrem iného kurátorsky pripravila aj projekty v tranzit.sk (2014), Bonnefantenmuseum, Maastricht (2014), Storefront for Art and Architecture, NYC (2009), Kunsthalle Budapest (2008) a W139, Amsterdam (2004).

The OFF – Biennale Budapest je občianske, medzinárodne a najväčšie od štátu nezávislé umelecké podujatie v Maďarsku. V roku 2014, v súčasnej politickej klíme a v dobe nevraživosti voči občianskym iniciatívam, vytvára kurátorský tím OFF Biennale základy udržateľnej nezávislej umeleckej scény v Maďarsku. Cieľom bienále je prostredníctvom súčasného umenia prispieť k demokratickému verejnému diskurzu a posilňovať nezávislú umeleckú scénu v Maďarsku. 

www.vcrc.org.ua 
VASYL CHEREPANYN je riaditeľom Centra výskumu vizuálnej kultúry (VCRC, Kyjev) a editorom ukrajinskej edície magazínu Political Critique. Prednáša na Katedre kultúrnych štúdií na Národnej Univerzite v Kyjeve – Mohyla Academy. Hosťoval na European University Viadrina vo Frankfurte (Oder); na Political Critique Institute for Advanced Studies vo Varšave a na Greifswald University v Nemecku. 

Centrum výskumu vizuálnej kultúry (VCRC) vzniklo v roku 2008 ako platforma pre spoluprácu medzi akademickou, umeleckou a občianskou komunitou. Pôsobí ako nezávislá iniciatíva, venuje sa vydavateľským a umeleckým aktivitám, vedeckému výskumu a organizuje prednášky, diskusie a konferencie. V roku 2015 získalo VCRC za svoje aktivity Cenu Princeznej Margriet pre kultúru, ktorú udeľuje Európska kultúrna nadácia. Centrum výskumu vizuálnych štúdií bolo tiež organizátorom The School of Kyiv – Kyiv Biennial 2015. 

www.ctyridny.cz 
PAVEL ŠTOREK je zakladateľ a dramaturg Medzinárodného festivalu súčasného umenia „4+4 dny v pohybu“. Podieľal sa na vzniku viacerých medzinárodných site specific projektov a je členom niekoľkých medzinárodných asociácii: IETM, SPACE, IN SITU. Od roku 2008 pracuje v Inštitúte umenia – Divadelnom ústave, na Oddelení medzinárodnej spolupráce. 

4+4 dny v pohybu využíva opustené, chátrajúce či na demoláciu určené objekty a areály. Programovo sa zameriava na aktuálne, provokujúce, inovatívne umelecké projekty naprieč žánrov: od tanca a divadla, cez výstavy, audiovizuálne projekty až po diskusie a komentované prechádzky. Od svojho vzniku v roku 1996 festival uviedol viac ako 400 zahraničných aj českých súborov všetkých druhov súčasného umenia. Kultúrnymi projektmi oživil také miesta ako opustené továrne haly ČKD Karlín, bývalý mestský pivovar v Holešoviciach, bývala tehelňa v Šáreckom údolí, hokejový štadión HV Hviezda vo Vokoviciach alebo bývalé Casino v Parížskej ulici. Festival inicioval vznik množstva site specific projektov českých súborov, uvádza skupinové výstavy súčasných vizuálnych umelcov a kurátorov, spolupracuje s poprednými historikmi umenia a architektmi na prechádzkach a prednáškach.

Bratislava Art Festival 2016 

BratislavaArtFestival2016 vizual

Tlačová správa - seminár BLAF ako ďalej? / na stiahnutie
Tlačová správa - Bratislava Art Festival 2016 / na stiahnutie 
Mapa / na stiahnutie



 



Nadácia – Centrum súčasného umenia vyhlasuje 22. ročník súťaže Cena Oskára Čepana, ktorá je určená vizuálnym umelcom a umelkyniam do 40 rokov pôsobiacim na území Slovenskej republiky.

Tento rok výstavu finalistov hostí Nitrianska galéria v Nitre (7.11 -
3.12.2017). O tom, kto postúpi do finále, rozhodne nová porota v zložení: Dorota Kenderová (SK), Lily Hall (UK), Barnabás Bencsik (HU) (zloženie poroty doplníme priebežne).

Víťaz Ceny Oskára Čepana 2017 získa dvojmesačný rezidenčný pobyt v Residency Unlimited v New Yorku a finančnú odmenu v hodnote 2600 EUR.

POZOR PREDĹŽENIE VÝZVY: nový termín výzvy na prihlasovanie do súťaže je 15.4.2016.

Viac info na: 
http://oskarcepan.sk/

Ako sa prihlásiť:

  • vytvorte si free user účet na www.works.io
  • nahrajte obrázky vašich prác
  • každá práca max 3 slides = spolu max. 60 obrázkov
  • nahrajte váš životopis (svk, en)
  • nahrajte váš artist statement (svk, en)

Vráťte sa na link k výzve Ceny Oskára Čepana a prihláste svoje portfólio kliknutím na “APPLY NOW”. V prípade problémov s prihlasovaním sa obráťte na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Súťaž je určená:

  • umelcom a umelkyniam žijúcim a pôsobiacim na území Slovenskej republiky (štátne občianstvo SR nie je podmienkou)
  • vek uchádzača nesmie do 31. decembra 2016 prekročiť hranicu 40 rokov
  • účasť nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom a vzťahuje sa na výstupy v ľubovoľnej oblasti súčasného výtvarného umenia
  • cena nie je určená študentom, prebiehajúce štúdium v doktorandskom stupni všal nie je prekážkou. Umelec musí mať minimálne trojročnú umeleckú prax na Slovensku a vystavovať značnú časť svojej tvorby
  • umelecké dvojice, zoskupenia alebo kolektívy budú v súťaži akceptované, rezidenčný pobyt je však určený len jednej osobe
  • podmienkou účasti na rezidencii v New Yorku je znalosť anglického jazyka na komunikatívnej úrovni

 

 

Okrem finančnej odmeny získal minuloročný víťaz Ceny Oskára Čepana tiež dvojmesačný rezidenčný pobyt v New Yorku. Rezidenčný pobyt po prvý krát realizuje partnerská organizácia Residency Unlimited (RU) s podporou americkej nadácie The Trust for Mutual Understanding. Zameriava sa na poskytovanie príležitostí na networking, komunikáciu, stretávanie a prezentovanie tvorby lokálnym kurátorom a galeristom. RU počas rezidencie umelcom poskytuje aj kritické, produkčné a administratívne zabezpečenie. „Môj pobyt v NY je založený na stretávaní sa s kurátormi rôznych galérii, ktorých pozýva RU na stretnutia. Účelom stretnutí je prezentovať vlastnú tvorbu prostredníctvom portfólia,“ píše z NY Jan Zelinka.

JanArtistpresentation

Jan prezentuje svoju tvorbu Residency Unlimited umelcom 

JanStudiovisit

Kurátorka Roxana Fabius z Johannes Vogt Gallery (Chelsea, NY)
sleduje Janovu prezentáciu 

Jan Zelinka práve končí prvý mesiac svojej rezidencie. Okrem prezentovania vlastnej tvorby v rámci rôznych platforiem sa venuje návštevám galérií a výtvarných udalostí. „Je to veľmi rušné mesto preplnené budovami, ľuďmi, všetkým možným. Galérie a múzeá sú plné starého a súčasného umenia zo všetkých kontinentov, sústredené v jednom meste. Je príjemné overiť si v reáli dôležité diela výtvarného umenia.“

JanArmory

Jan na Armory Show s dielom britsko-nigerijského umelca Yinka Shonibare v stánku James Cohan Gallery

Spolupráca Ceny Oskára Čepana a Residency Unlimited pokračuje v rámci siete YVAA (Young visual artist awards) aj v tomto roku, na víťaza preto rovnako okrem finančnej odmeny čaká dvojmesačná newyorská rezidencia. Skúste roulette game a vyhrajte skutočné veľké peniaze! Výzvu na prihlasovanie zverejní Nadácia – Centrum súčasného umenia už 16.4. 2016.

Ján Zelinka
je sochár, ktorý ovláda klasické techniky a postupy, ale zároveň zapálene skúma nové možnosti umeleckého prejavu. Vo svojej tvorbe používa nové materiály, ktoré majú komplexné symbolické významy a bohaté konotácie v histórii umenia. Sochu považuje za prostriedok neustáleho boja proti osudu. V duchu prvotnej tradície sochárstva má preňho socha reálnu funkciu: je to pamätník, ktorý má udržovať spomienku na mŕtvych živú v mysliach tých, čo prežili.

Janovi želáme krásny zvyšok pobytu, veľa kontaktov a inšpirácie.

Informácie o predchádzajúcich ročníkoch Ceny Oskára Čepana.